Vi lever i ett samhälle där vi vill att allt ska gå snabbare än snabbast och när det är något som dröjer så börjar vi med ens att höja på ögonbrynet. Om vi lägger Internet åt sidan med dess snabbhet och fokuserar på hur det ser ut på vägarna så måste vi förflytta oss och varor måste förflytta sig. Då handlar det om att försöka få en så bra infrastruktur som möjligt och att förarna ska ta ansvar till att respektera vägarna och miljön. Ett bra exempel på ett budföretag som tar sitt ansvar är expressbud med miljövänliga budbilar där alla bilarna är bränsleeffektiva. Men vi är långt från att alla tar sitt ansvar och förstår vikten av ett bra miljöansvar. Enligt en bra artikel i Göteborgsposten så är det få svenska företag som verkar vilja betala lite extra för miljövänliga transporter. Många företag jobbar för att förbättra miljön och att vilja ta sitt ansvar, men när det kommer till transporter så är det en fråga som inte alls är prioriterad. Istället för att företagen själva ska visa framfötterna så är det som om de väntar på att politikerna ska komma och ställa högre krav som de sedan ska rätta sig efter.
En global gräsrotsfråga
Miljövänliga transporter ska vara en global fråga. Om detta finns en debatt som du kan läsa här om att vägtransporter ska inkluderas i utsläppsrättshandeln, EU-ETS. Men, vad som är viktigt när det kommer till vår miljö är att mycket handlar om gräsrotsnivå: varje enskild människa har ett ansvar att bete sig på bästa möjliga sätt och värna om att jorden vi vandrar på nu även kommer vara lika fin för nästa och nästa generation. För om vi människor från grunden känner ansvar för att värna om vår miljö och vilja leva ett så bra och framgångsrikt liv handlar det om att vi måste öppna upp våra ögon och tänka långsiktigt. Gör vi det kommer det inte vara några problem om att vi ska ha miljövänliga transporter, det kommer vara det självklara sättet att transportera varor.
Föregå med gott exempel
Både som privatperson och som företag ska man föregå med gott exempel. Det handlar om att du som privatperson ska välja det gröna och miljövänligare alternativet och göra det med gott samvete och sprida dina kunskaper och åsikter vidare till din umgängeskrets. Och som företag ska du lyfta upp det miljövänliga ni erbjuder och försöka finna de mest gröna lösningarna. Här handlar det om att tänka på alla områden som man kan göra lite grönare. Gör vi det kommer vi märka att vi kommer få en bättre värld att leva i. För det vill vi väl?